ANSİAD MELEK YATIRIMCILIK VE GİRİŞİM MÜHENDİSLİĞİ GÜNÜ


''ONLİNE ALIŞVERİŞİN SATIŞTAKİ PAYI YÜZDE 1''

ANSİAD ile paydaş üniversiteler ve sivil toplum örgütlerinin ortaklaşa düzenlediği 11. Girişimcilik Haftası'nın ikinci günü; "ANSİAD Melek Yatırım ve Girişim Mühendisliği" günü olarak ilan edildi. İkinci gün düzenlenen panele katılan Türkiye'nin ilk melek yatırımcısı işadamı Hasan Aslanoba, Türkiye'de online alıverişin satıştaki payının sadece yüzde 1 olduğunu belirterek, bunun internetten alışverişe henüz güven duyulmamasından kaynaklandığını dile getirdi.

Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Konferans Salonu'nda Özyeğin Üniversitesi Kurucu Rektörü Prof. Dr. Erhan Erkut'un başkanlığındaki ilk oturumda Aslonoba Capital Yönetim Kurulu Başkanı ve Melek Yatırımcı Hasan Aslanoba, girişimcilikte temel düşünceyi anlattı.

Oturum Başkanı Prof. Dr. Erhan Erkut, ''Dünyada ekonomik gelişmenin tek yolunun girişimcilik olduğunu belirterek, ''Ekonomistlerin dilinde 9-10 gibi açıklanan dünyadaki işsizlik yüzde 50 civarında. Devlet küçültülmeye çalışılıyor. Bu yüzden istihdam sorununu şirketler çözecek. Her yıl 750 bin yeni iş yaratmak gerekiyor. Bunun yolu da yeni girişimlerden geçiyor'' dedi.

Türkiye'de girişimciliğin TOBB rakamlarına göre yüzde 5,8 işgücünün yüzde 8'inin girişimci olduğuna dikkat çeken Erkut, bu rakamın asgari yüzde 12 olması gerektiğini belirterek, şunları söyledi:

''Bizim yüksek istihdam yaratacak teknolojik yatırımlara ihtiyacımız var. Türkiye'de üniversiteler hala araştırma üniversitesi olmaya çalışıyorlar. Bayrağı üniversitelerin taşıyamadığını görüyoruz, STK'lara büyük görev düşüyor. Bu konuda Devlet-STK işbirliği de şart. Eko sistemde bu ikiliye, girişimci için ilk suyu, ilk sermayeyi verecek olanlar da melek yatırımcılar. Şüphesiz onlar da para kazanmak istiyorlar. Sermaye bulmada da sorun yok''

Hasan Aslanoba: ''23 sene aynı işi yapmaktan sıkıldım''

Aslanoba Capital A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Aslanoba, sözlerine nasıl melek yatırımcı olduğunu anlatarak başladı. Erikli suyun büyük ortaklarından olduğunu ve 23 yıl su içinde çalıştığını hatırlatan Aslanoba, ''Sürekli 23 yıl aynı işi yapmaktan sıkıldım ve 2012 yılının Haziran ayında şirket ceo'luğundan ayrıldım. 2013 başına kadar kendimi geliştirmek için çaba harcadım. Yeni ekonomide neler oluyor, ona baktım.

2013 yılı başından bu yana 39 farklı firma ve fona 35,5 milyon dolar yatırdığını söyleyen Aslanoba, ''Bunların 4'ü fon, biri kuluçka merkezi, 3 şirket ve 10'da e-ticaret . Örneğin yemek sepeti.com en önem verdiğim e-ticaret oluşumu. Yemek sepeti aslında bir pazaryeri modeli. Alıcı ile satıcıyı bir araya getirerek komisyon alıyor. Gitti-Gidiyor.com 217 milyon dolara satıldı. 1-2 yıl içinde 1 milyar dolar edecek'' dedi.

Alanın sığ olmasının kendisini star yaptığını, kısa sürede tanındığını ve iyi projelerin gelmeye başladığını söyleyen Aslanoba, ''Adıma siteler bile kuranlar oldu. www.aslanobabugunyatırımyaptımı.com sitesi bunlardan biri. Peki, niye kimse yok? Bu işte bir gariplik var. Benden önce böylesi bir işe Sabancı, Koç gibi firmaların girmesi lazım. Ben bunun sebebini eko sistemin yeterince gelişmemiş olmasına bağlıyorum" dedi.

Türkiye'de genç bir nüfusun olduğunu hatırlatan Aslanoba, ''Yaş ortalaması 29. Avrupa yaşlanıyor. Almanya'da yaş ortalaması 45. Ekonomimizde önemli gelişmeler oldu. Nüfusun beşte üçünde kredi kartı var. 40 milyon insan internet kullanıyor. Lojistik çok gelişti. Bütün bu olumlu gelişmelere rağmen online alışverişin satıştaki payı sadece yüzde 1. Bu rakam İsveç, Norveç gibi ülkelerde yüzde 15'e kadar çıkıyor. Avrupa'da ise 5-8 arasında. Neden az sorusunun cevabı hazır bizde güvenlik korkusu var. Kredi karti bilgilerinin çalınma korkusu. Bunun için güvenlikrehberi.com'a yatırım  yaptım. Gerçek alıcıları tespit ediyor'' diye konuştu.

Eko sistemin geliştirilmesi gerektiğini, karar vericilerin eski ekonomi mantığı ile hareket ettiklerini söyleyen Hasan Aslanoba, dijital zekadan söz ederek, ''Maalesef toplumumuz dijital zekaya kafa yormuyor. Yeni ekonomide ekonomik değer yaratmak dijital zeka ile doğru orantılı'' dedi.  Girişimcilerde ne aradıklarını da şöyle açıkladı:

''En önemli konu ekip. Kalite ve tecrübe de bir o kadar önemli. Dijital pazarı anlaması lazım girişimcinin. Fikir ortaya konulduğunda çözüm ürün odaklı olmalı. Çok büyük bir pazara yönelmiş, rekabete karşı tedbirlerini almış olmalı''

Türkiye'de İnternet Girişimciliği

Günün ilk panelinde Türkiye'de internet girişimciliği tartışıldı. E-Tohum firmasından Av. Gökhan Uğur Bağcı'nın oturum başkanlığındaki panele, Özyeğin Üniversitesi Girişim Fabrikası Sorumlusu İhsan Elgin ve Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı TEPAV'dan Ussal Şahbaz konuşmacı olarak katıldı.

İlk sözü alan İhsan Elgin girişimciliğin çeşitli tariflerinin yapıldığını belirterek, ''Aslında dünyanın konuştuğu yüksek etki yaratabilecek girişimciliktir. Aşırı belirsizlik ortamlarında yeni ürün geliştirme eylemine girişimcilik diyenler de var. Geleneksel girişimciler ise var olanın tekrarını yapanlar. Aslında girişimcinin yenilik yaratması, öncülük etmesi, üretmesi ve araması gerekir. O yüzden okullarımızda girişimci yetiştirilemiyor'' dedi.

Türkiye'de girişimciye verilen devlet desteklerinin yarısından fazlasının Ankara'da kullanıldığını söyleyen TEPAV Temsilcisi Ussal Şahbaz’da, ''Destek şirketleri proje bağımlısı yapıyor. Ürünün kalitesi nedir, piyasada tutar mı? Bunları araştırmıyor. Oysa devlet melek yatırımcılara bu desteği verse daha amaca yönelik'' olur diye konuştu.

Antalya, İzmir gibi arada kalan illerde ne devlet desteğinin, ne de girişimcinin olmadığını söyleyen Av. Gökhan Uğur Bağcı’da, Akdeniz Üniversitesi'nde bir kuluçka merkezinin kurulabileceğini, çözüm üretebilineceğini dile getirdi.  Sanayici ile girişimcilerin bu vesile ile üniversitede bir araya gelebileceklerini anlattı. 

Toplantıların sonunda ANSİAD Başkanı Ali Eroğlu katılımcılara günün anısına birer plaket verdi.